تأثیر بک لینک ها در معرفی یک برند در فضای مجازی و بازاریابی آنلاین

 

 

وقتی وب‌سایتی برای یک برند طراحی و پیاده‌سازی می‌شود، تلاش صاحبان و مدیران آن برای افزایش و ارتقای رتبه‌ی سایت در گوگل به روش‌های مختلف آغاز می‌شود. به‌طور معمول بسیاری از مدیران وب‌سایت‌ها برای بالا آمدن رتبه‌ی سایت در گوگل عجله دارند و به همین خاطر بسیاری از روش‌های قدرتمند و مؤثر در ارتقای رتبه سایت در موتورهای جست‌وجو نادیده گرفته می‌شود. یکی از این روش‌های مهجور در SEO استفاده از بک لینک‌هاست.
بک لینک‌ یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌های جلب نظر موتورهای جست‌وجو برای ارتقای رتبه سایت و افزایش رتبه‌ی الکسا هستند. گرچه موتورهای جست‌وجو هرگز مشخص نمی‌کنند که دقیقا بر چه اساسی رتبه‌ی یک سایت را تعیین می‌کنند، اما متخصصان احتمال می‌دهند که بک لینک‌ها وزن زیادی از الگوریتم‌های رتبه‌دهی را دارا باشند. این عدد وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که مدیران و صاحبان یک برند به تأثیر این موضوع در بهبود وضعیت شناخته شدن برند خود در فضای مجازی و بعد افزایش اعتبارشان نزد مشتریان پی ببرند.

بک لینک چیست؟

شاید بهتر باشد برای آغاز این بحث ابتدا توضیحی کوتاه در خصوص اینکه بک لینک‌ها چه هستند، بیان کنیم. در یک تشریح بسیار ساده باید گفت بک لینک‌ در حقیقت اتصال بین دو صفحه‌ی وب است. این اتصال می‌تواند برقرارکننده‌ی ارتباط بین دو صفحه در یک وبسایت باشد یا بین صفحات یک وبسایت با سایر منابع مفید و سایت‌های دیگر رابطه برقرار کند. اگر اتصالِ برقرار شده بین یک صفحه از وبسایت با یک منبع خارجی یا در واقع وبسایت دیگری باشد به آن اتصال بک لینک گفته می‌شود.

بک لینک‌ها و تأثیر مستقیم آنها بر موضوع سئو

رشد بک لینک‌ها و توجه و تمرکز بر روی این موضوع ابتدا تأثیر مثبت خود را روی موضوع SEO (بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو) یک وبسایت می‌گذارد و بعد از آن با توجه به افزایش ترافیک وبسایت می‌تواند کمپین‌های بازاریابیِ تدارک دیده ‌شده را موفق کند و در نهایت میزان فروش و تعداد سفارش‌های آنلاین را بالا ببرد.
چرا برای افزایش اعتبار یک برند باید به موضوع بک لینک‌ها توجه ویژه داشت؟
از دیدگاه موتورهای جست‌وجو لینک‌های خارجی که به یک وبسایت داده می‌شوند در حقیقت نشان‌دهنده‌ی میزان محبوبیت آن سایت از نظر مخاطبین هستند. اساسا هر بار که یک وبسایت به صفحه‌ای از یک ‌سایت خاص بک لینک می‌دهد، در واقع به موتورهای جست‌وجو می‌فهماند که این صفحه ارزش دیده شدن را دارد. هنگامی‌که عنکبوت‌های موتورهای جست‌وجو در حال بررسی سایت‌ها هستند و در خلال این کار به بک لینک‌های متعددی که به یک وب‌سایت وجود دارد، بر می‌خورند به این نتیجه می‌رسند که بدون شک این وب‌سایت مطالب و محتوای با کیفیتی ارائه می‌کند که تا این اندازه توسط وب‌سایت‌های دیگر توصیه می‌شود. همین موضوع منجر به افزایش رتبه و رنکینگ سایت در موتورهای جست‌وجو و الکسا می‌شود و این در حقیقت پاداش ارائه‌ی محتوای خوب توسط وبسایت‌هاست.
اما صاحبان و مدیران یک برند وقتی پاداش اصلی را دریافت می‌کنند که افزایش رنک سایت در موتورهای جست‌وجو به افزایش ترافیک مفید سایت‌شان می‌انجامد و این یعنی بک لینک‌ها توانسته‌اند با تأثیری که روی ارتقای رتبه وبسایت گذاشته‌اند یک برند را قوی‌تر کنند و آن را در فضای اینترنت به کاربران بیشتری بشناسانند و توصیه کنند.
ازنظر موتورهای جست‌وجو لینک‌های خارجی یا بک لینک‌هایی که به یک وبسایت داده می‌شوند نشان‌دهنده‌ی میزان اعتبار و درجه‌ی محبوبیت آن وبسایت هستند.
مزایای مختلف بک لینک‌ها در موضوع بازاریابی برای یک برند

افزایش رتبه‌ سایت در گوگل مهم‌ترین تأثیر وجود بک لینک‌های متعدد به یک وب‌سایت است. اما اینکه وجود بک لینک‌ها چه مزایا و تأثیراتی بر بازاریابی برای یک برند دارند، موضوعی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

۱. بک لینک‌ها ترافیک قابل ‌ردیابی ایجاد می‌کنند

وقتی صاحبان یک برند تصمیم به معرفی کردن آن به بازارهای آنلاین می‌گیرند، تمایل بسیاری دارند که بدانند کدام روش تبلیغاتی موفقیت بیشتری برای برند آنها به ارمغان می‌آورد. پاسخ به این پرسش روشنگر راهی است که آنها در ادامه برای تبلیغات خواهند پیمود. بک لینک‌ها برای صاحبان یک وبسایت نشان‌دهنده‌ی مسیری هستند که مخاطبان برای رسیدن به وب‌سایت آنها از آن گذر کرده‌اند؛ چرا که به‌راحتی توسط سیستم مدیریت یک وب‌سایت می‌توان روش‌هایی را که کاربران توسط آنها وارد یک وبسایت شده‌اند پیگیری کرد. مثلا اینکه آیا مخاطبان یک وبسایت با جست‌وجوی کلمات کلیدی با پیشنهاد موتورهای جست‌وجو برای ورود به یک سایت روبه‌رو شده‌اند یا بک لینک‌هایی که در سایر وبسایت‌ها وجود داشته منجربه ورود کاربران به سایت آنها شده است. دانستن این موضوع می‌تواند روش‌های سرمایه‌گذاری روی بهترین شیوه‌ی بازاریابی و تبلیغات آنلاین را برای صاحبان یک برند مشخص کند.
۲. بک لینک‌ها به یک برند اعتبار و ارزش می‌دهند
مهم نیست یک وب‌سایت تا چه اندازه عالی و بی‌نقص باشد و یک برند تا قبل از داشتن بک لینک‌های متعدد چقدر اعتبار کسب کرده باشد. وقتی به ‌تنهایی و بدون توصیه‌ی دیگران در نظر مخاطب مورد اطمینان نباشد و نتواند مراجعه‌کنندگان تصادفی به وب‌سایت را تبدیل به مشتری کند، بدون شک به موفقیت واقعی نخواهد رسید. پس بک لینک‌ها علاوه بر آنکه به بالا آمدن رتبه سایت در گوگل کمک می‌کنند، در ارتقای اعتبار یک برند در نظر مخاطب نیز مؤثر خواهند بود و همین ‌که برندی توسط وب‌سایت‌های معتبر توصیه شود برای جلب نظر و اطمینان مشتریان کافی خواهد بود.

۳. ایجاد بک لینک یعنی مرکزیت آنلاین به یک صنف

در بسیاری از مواقع برای آنکه بک لینک یک وبسایت در سایت‌های دیگری قرار بگیرد باید ابتدا خودش به آن وبسایت لینک بدهد و این ارتباط باید همواره دو طرفه باشد. برخی از صاحبان وبسایت‌ها تصور می‌کنند هراندازه تعداد بک لینک‌های آنها به سایر وبسایت‌ها کمتر باشد از نظر مخاطب برای آنها بهتر خواهد بود و در حقیقت بک لینک دادن به یک وب‌سایت هم‌صنف یعنی تلاش برای بالا بردن قدرت رقیب و افزایش رنک سایت او و این در علم بازاریابی، استراتژی درستی نیست. سؤال این است که چه کسی حاضر است به‌جای تلاش برای ارتقای رتبه سایت خودش در گوگل این کار را برای رقیبش انجام دهد؟
این تصور چندان هم صحیح نیست. بک لینک‌ها در حقیقت می‌توانند به‌صورت مجازی یک حوزه‌ی مشخص کاری برای وب‌سایت‌های هم‌ صنف ایجاد کنند و این برای یک برند اتفاق خیلی خوبی است. ایجاد گره در میان وبسایت‌های هم‌ صنف یعنی وقتی مخاطبی به‌دنبال کالا یا خدمات خاصی می‌گردد، می‌تواند با وجود بک لینک‌ها آن را در منابع مختلفی از یک نوع جست‌وجو کرده و از سردرگمی نجات یابد. اینکه چندین فروشنده‌ی یک محصول در یک خیابان مغازه داشته باشند نه‌‌تنها رویداد بدی نیست که علاوه بر ایجاد فضای رقابتی سالم، همیشه در ذهن مشتریان ثبت می‌شود که برای خرید کالای مورد نظر باید به کدام خیابان بروند تا بتوانند انواع و اقسام یک محصول را مشاهده و آنها را با هم مقایسه کنند. درست عین همین اتفاق وقتی می‌افتد که وبسایت‌ها با ایجاد بک لینک به یکدیگر به‌صورت مجازی برای خود صنف ایجاد کنند.
بک لینک‌ها برای یک وبسایت ترافیک قابل ‌ردیابی ایجاد می‌کنند، به یک برند اعتبار می‌بخشند و برای وبسایت‌ها یک مرکزیت و صنف مجازی ایجاد می‌کنند.

۴. بک لینک‌ها برای برندهای کوچک عرصه‌های بزرگ ایجاد می‌کنند

افزایش رتبه الکسا و بالا آمدن رتبه سایت در گوگل آرزوی هر برندی است. اما برای دست‌یابی به این موقعیت باید صبور بود و تلاش مستمر داشت. فرقی نمی‌کند که حوزه‌ی فعالیت یک برند چقدر کوچک و محدود باشد. وقتی برای معرفی وبسایت آن تلاش شود در حقیقت عرصه‌ی کاری برای آن وسیع‌تر می‌شود. فضای اینترنت می‌تواند بدون هیچ مرزی نام یک برند را بزرگ و آن را به تعداد نامحدودی از افراد بشناساند. به‌ویژه اگر یک برند توسط وبسایت‌های مختلفی توصیه شود دیگر فرقی نمی‌کند که صاحبان آن تا چه میزان از مشتری و مخاطب را پیش‌بینی کرده باشند. به ‌هر حال کم‌کم مجبور به توسعه‌ی حوزه‌ی کاری خود می‌شوند و تلاش می‌کنند از اعتماد کسب ‌شده بهترین بهره را ببرند.
معیارهای موتورهای جست‌وجو برای توجه به یک بک لینک و تأثیر آن بر افزایش رتبه سایت

به‌طور کلی اگر رویکرد مدیران و صاحبان یک برند خلق محتوای مفید، دست ‌اول و کاربردی باشد، دیر یا زود خواهند دید که وبسایت‌های بسیاری به صفحه‌ی آنها لینک داده‌اند. اما اگر حجم و محتوای تولیدی به هر دلیل چندان رقابتی نباشد، مدیران یک وبسایت خودشان باید برای داشتن بک لینک در سایت‌های دیگر دست ‌به ‌کار شوند و برای توسعه‌ی اعتبار و شناساندن برندشان در فضای اینترنت تلاش کنند.
البته افزایش و ارتقای رتبه سایت در گوگل موضوعی است که جنبه‌های مختلفی دارد و یک مجموعه برای کسب بهترین موقعیت در آن، نیازمند استخدام کسی است که تمام راه‌های موفقیت در موتورهای جست‌وجو را بداند و در اصطلاح یک SEO کار موفق و کارکشته باشد. همچنین این موضوع نباید از یاد برود که هر بک لینکی نمی‌تواند به ارتقای رتبه سایت در گوگل بینجامد و معیارهایی برای بک لینک‌های با کیفیت و مؤثر وجود دارد که از این ‌قرارند:
بک لینک‌ها باید از سایت‌هایی باشند که خودشان محتوای با کیفیت ارائه می‌کنند.
بک لینک‌ها نباید خریدنی باشند. این روش استراتژی کلاه ‌سیاه نام دارد و چند سالی است که گوگل هیچ اهمیتی به چنین وب‌سایت‌هایی نمی‌دهد و اعتباری برای سایت‌هایی که لینک‌شان در چنین صفحاتی وجود دارد، قائل نیست و چنین بک لینک‌هایی به ‌هیچ ‌عنوان تأثیری روی افزایش و ارتقای رتبه سایت در گوگل نخواهند داشت.
بک لینک‌ها باید در طول زمان، آهسته و پیوسته ایجاد شوند. اگر یک وب‌سایت در مدت ‌زمان کوتاهی تعداد زیادی بک لینک به دست آورد بدون شک از نظر موتورهای جست‌وجو متقلبی است که می‌خواهد برای افزایش رتبه سایت در گوگل چیزی را دست‌کاری کند. این موضوع از دید موتورهای جست‌وجو پنهان نمی ماند و حتی مجازات‌هایی را در پی خواهد داشت.
بنابراین به‌منظور افزایش تعداد بک لینک‌ها به یک وبسایت و بهره‌گیری از فرصت‌های خوبی که آنها برای افزایش SEO و در نهایت شناخته شدن یک برند ایجاد می‌کنند باید هوشمندانه، آهسته و دائمی حرکت کرد تا از فرصت‌های به‌دست‌ آمده بهترین استفاده را برد.
در ایجاد بک لینک برای یک وبسایت باید دقت زیادی به خرج داد. تعدد بک لینک‌ها از نظر موتورهای جست‌وجو نشان‌دهنده‌ی مرغوبیت آنها نیست و لزوما برای یک برند اعتبار ایجاد نمی‌کند.
فرصت‌های ایجاد بک لینک برای یک وبسایت

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که هیچ نرم‌افزاری برای بالا بردن رتبه سایت در گوگل طراحی نشده است که بدون دخالت انسان و به‌طور خودکار بتواند برای بالا آمدن رتبه سایت در گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو فعالیت کند. بنابراین برای داشتن یک وبسایت موفق و در نهایت یک برند موفق باید از هوش و تلاش مستمر انسانی بهره برد.
۱. نوشتن مطلب به‌عنوان نویسنده‌ی میهمان برای سایر وبسایت‌ها
این پیشنهاد می‌تواند از جانب مدیران یک وبسایت به سایر سایت‌ها مطرح شود که تولیدکننده‌ی محتوای آنها برای سایر وبسایت‌ها مطالب مرتبط و مفید بنویسد، به ‌شرط آنکه در انتهای مطلب لینک وبسایت خودشان درج شود. وبسایت‌های معتبر با رتبه‌های بالا در موتورهای جست‌وجو که حوزه‌ی کاریشان با یک برند یکی باشد، میزبانان مؤثری برای ثبت مطالب میهمان و ایجاد بک لینک و درنهایت ارتقای رتبه سایت در موتورهای جست‌وجو هستند.
۲. به‌جز مطالب خاص نشر دادن اخبار نیز در برنامه‌ی کاری وبسایت قرار بگیرد
نشر روزمره‌ی اخبار مختلف در حوزه‌ی کاری یک برند می‌تواند پای مطبوعات آنلاین را به یک وبسایت باز کند. اگر مدیران یک وبسایت در این زمینه نظم و ثبات داشته باشند، به‌ مرور زمان وبسایت از جانب صفحات خبری معتبر بک لینک خواهد داشت. بک لینک‌های نشریات آنلاین به دلیل بازدید بسیار بالایی که در این صفحات وجود دارد در افزایش رتبه و رنکینگ وبسایت در موتورهای جست‌وجو و الکسا نقش بسیار مؤثری خواهند داشت و در نهایت شناخت یک برند را وسعت می‌بخشند و به افزایش اعتبار آن کمک می‌کنند.
۳. نباید قدرت شبکه‌های اجتماعی در این خصوص نادیده گرفته شود
هنگامی‌که برندی فعالانه در شبکه‌های اجتماعی حضور دارد، نه‌تنها خودش را به‌عنوان یک متخصص در حیطه‌ی کاری مربوطه معرفی می‌کند بلکه به‌تدریج بک لینک‌های بسیاری از جانب صفحات مختلف دریافت خواهد کرد و این به معنی آن است که یک برند به‌مرورزمان در این فضای وسیع خودش را به افراد بیشتری می‌شناساند.
سخن آخر
اگرچه هریک از استراتژی‌های بیان‌ شده برای بالا بردن تعداد بک لینک‌ها می‌توانند به موضوع SEO و ارتقای رتبه سایت در گوگل و در نهایت افزایش رتبه سایت در الکسا منجر شود اما باید بعد از انجام هرکدام از این روش‌ها نتایج را بررسی و پیگیری کرد تا روشن شود کدام‌یک از تاکتیک‌ها بیشترین تأثیر را روی افزایش تعداد بک لینک‌ها و در نهایت موفقیت یک برند در موضوع بازاریابی داشته است. سپس بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده یک استراتژی سازگار و طولانی ‌مدت را برنامه‌ریزی کرده و بر اساس آن عمل کرد تا در طول زمان شاهد افزایش رتبه سایت، تراکم ترافیک آن و در نهایت موفقیت یک برند بود.

 

Leave A Comment